فروشگاه اینترنتی اهورا
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تاریخچه شرکت شیائومی

اخبار دنیای موبایل

شیائومی یکی دیگر از برندهای چینی است که در حال حاضر تبدیل به یکی از بزرگترین و محبوب ترین شرکت ها در زمینه طراحی و تولید گوشی های هوشمند شده است. خوشبختانه حضور محصولات این برند در بازار ایران هر روز پررنگ تر می شود و با تنوع محصولات و قیمت مقرون به صرفه ای که دارند توانسته است نظر کاربران ایرانی را به سوی خود جلب کند.

شرکت شیائومی در سال ۲۰۱۱ اولین گوشی موبایل خود را وارد بازار کرد و در طی سال های گذشته توانسته است به عنوان یک شرکت طراح و تولیدکننده گوشی های همراه با قیمت های مقرون به صرفه برای خود اعتباری در سطح بین المللی دست و پا کند.

کلمه xiaomi در حقیقت ترکیبی از دو کلمه ی چینی است و شیائومی برای لوگو از واژه‌ی mi استفاده می کند که در زبان چینی به معنی قلب است. هرچند تبلیغات زیادی برای استفاده از بار معنایی لوگو انجام نشده و در بسیاری از نقاط دنیا هیچ کس معنی نام این برند را نمی داند.

دفتر اصلی شرکت شیائومی در شهر پکن قرار دارد و بنیان گذار و موسس این شرکت “لین بین” ۴۱ ساله یکی از مدیران سابق گوگل و طبق اعلام مجله فوربس بیست و سومین فرد ثروتمند چین است.

شیائومی گوشی های متنوعی را به بازار عرضه کرده است که تقریبا توانسته هر سلیقه ای از مخاطبان را پوشش دهد و جامعه هدف گسترده ای را برای محصولاتش در نظر گرفته است.

چیزی که می توان به قطعیت گفت این است که قیمت مناسب گوشی های شیائومی روی کیفیت ساخت آن‌ها تاثیر نگذاشته است. در واقع شیائومی از روش هایی برای کاهش قیمت استفاده می کند که ویژگی های اصلی و اولیه ی گوشی تحت تاثیر قرار نگیرند.

علاوه بر قیمت فوق العاده مناسب محصولات شیائومی یکی دیگر از ویژگی های قابل توجه گوشی های شیائومی دوربین است. اغلب گوشی های شیائومی عکس های بسیار خوبی می گیرند و کیفیت لنز دوربینی که روی اکثر گوشی ها قرار گرفته است می تواند کاربران سخت گیر را هم راضی نگه دارد.

این شرکت بیش از ۳۰۰۰ کارمند دارد که اکثر آنها در چین، مالزی و سنگاپور در استخدام این شرکت هستند و البته کارمندانی هم در کشورهای دیگر مانند هند و اندونزی استخدام نموده است. در ایران شرکت های مختلفی محصولات شیائومی را وارد می کنند ولی ظاهرا نماینده رسمی این برند نیستند و روی سایت رسمی این شرکت هنوز سایت ایرانی لینک نشده است.

گوشی های شیائومی :

سری Redmi :

گوشی های میان رده شیائومی

سری Mi :

گوشی های پرچمدار و رده بالای شیائومی

سری Poco :

گوشی های میان رده شیائومی و مناسب برای بازی کردن

سری BlackShark :

گوشی های قدرتمند مناسب برای بازی کردن شیائومی

سال ۲۰۱۰ آغاز سفر شیائومی

در سال ۲۰۱۰ ، شیائومی توسط یک تیم هفت نفره از مردانی باهوش و خوش فکر که حدود سنی بین ۳۰ تا ۴۰ ساله تاسیس شد. این افراد کسانی بودند که سابقه و تجربه خوبی داشتند. برخی از آنها قبلا در شرکت هایی همچون گوگل، مایکروسافت، موتورولا و دیگر شرکت های مطرح دنیا سابقه کار داشتند.

سال ۲۰۱۱ ، رونمایی از گوشی شیائومی می ۱

در ماه می سال ۲۰۱۱، لی جون موفق به برقراری اولین تماس تلفنی با اولین گوشی هوشمند تولید شده توسط کمپانی شیائومی شد. آن لحظه برای وی و همکارانش لحظه ای فراموش نشدنی محسوب می شود. از آن روز به بعد شاهد رونمایی گوشی های هوشمند بسیاری توسط این کمپانی چینی بوده ایم.

سال ۲۰۱۲ ، برگزاری اولین جشنواره Pop Mi
اولین جشنواره Pop Mi در ماه آوریل ۲۰۱۲ در پکنِ چین برگزار شد. در آن جشن، هیچ هنرمندی دعوت نشد، زیرا هدف جشنواره، همراهی و همکاری اعضای شرکت و سایر گروه های درگیر با محصولات شیائومی بود. هر چند در این جشنواره گروه های رقص  و آواز شرکت کردند و فضایی شاد ایجاد نمودند. شیائومی در سال ۲۰۱۲ توانست  ۷٫۲ میلیون گوشی بفروشد.

سال ۲۰۱۳، ورود گوشی های ردمی به بازار

در ماه ژوئیه ۲۰۱۳ اولین تلفن هوشمند سری ردمی( Redmi ) متولد شد. در آن زمان، شیائومی بیش از ۹ میلیون کاربر علاقمند داشت که از طریق شبکه اجتاعی  Qzoneعلاقمندی خودشان را به این برند اعلام کرده بودند.

در سال ۲۰۱۳، گوشی های سری ردمی توانستند به طور قابل توجهی میزان فروش را افزایش دهند و فروش آنها به  18.7 میلیون گوشی رسید.

سال ۲۰۱۴،  آغاز به کار اکوسیستم می (Ecosystem Mi)

در سال ۲۰۱۴، اکوسیستم می شروع به عرضه محصولات خاصی همچون دستبند می (Mi  Band) ، تصفیه هوا می  (Mi Air Purifier) و محصولات دیگری با برند می نمود. این محصولات در حال حاضر بسیار متنوع هستند.  در سال ۲۰۱۴ ، آمار فروش محصولات شیائومی خیلی اوج گرفت و به ۶۱ میلیون گوشی هوشمند رسید. این برند توانست درآمد خوبی از این طریق به دست آورد.

سال ۲۰۱۵ : مهمانی پذیرایی برای طرفداران شیائومی

در سال ۲۰۱۵، شیائومی رویدادی بزرگ به صرف شام برای طرفداران خودش که ساکن چین بودند ترتیب داد. همه طرفداران این شرکت به صرف شام مهمان این برند بودند. تمام هزینه های این مهمانی را خود کمپانی شیائومی تقبل کرد و افرادی که در آن رویداد شرکت کرده بودند می توانستند به صورت مستقیم نظرات خود را با مسئولین این کمپانی در میان بگذارند.

شیائومی در سال ۲۰۱۵: از هند تا برزیل!

در آوریل ۲۰۱۵، شیائومی اعلام کرد که سری دستگاه‌های Mi را در سایت‌های مطرح تجارت آنلاین هند و همچنین برای نخستین بار در خرده فروش‌های آفلامدیین به فروش گذاشته است. در ۲۳ آوریل ۲۰۱۵، لی جون و معاونش هوگو بارا، گوشی هوشمند جدید به نام Mi4i را در چین رونمایی کردند. مچ بند می ‌بند هم در همان رویداد معرفی شد.

در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵، شیائومی محصول ردمی ۲ (Redmi 2) را در بازار برزیل عرضه کرد. به این ترتیب برای اولین بار شیائومی توانست در خارج از چین و آسیا گوشی هوشمند خود را به فروش برساند.

سال ۲۰۱۶: رونمایی از سری می میکس (Xiaomi Mi MIX)

در تاریخ ۲۶ اکتبر، می میکس (Mi MiX) به طور رسمی معرفی شد، طراحی این سری گوشی های واقعا زیبا و خلاقانه بود.

شیائومی در سال ۲۰۱۶: ورود می ۵ و می مکس

در اوایل سال ۲۰۱۶، شیائومی گوشی هوشمند Mi 5 را که مجهز به پردازنده‌ی کوالکام اسنپدراگون ۸۲۰ بود معرفی کرد. صفحه نمایش فول اچ دی ۵.۱۵ اینچ ۱۰۸۰p که نور پس زمینه‌ی آن از تکنولوژی ۱۶-LED بهره گرفته و روشنایی تصویر آن معادل ۶۰۰ نیت است.

در تاریخ ۱۰ می ۲۰۱۶، شیائومی گوشی هوشمند می مکس را با پردازنده‌های کوالکام اسنپدراگون ۶۵۰ و ۶۵۲ عرضه کرد. این دستگاه از نظر مصرف انرژی به صرفه بود و ویژگی‌های آن صفحه نمایش فول اچ دی ۶.۴ اینچی، باتری ۴۸۵۰ میلی آمپر ساعتی، رم ۴ گیگابایت، دوربین اصلی ۱۶ مگاپیکسل، دوربین سلفی ۵ مگاپیکسل و سنسور اثر انگشت بود. در همین سال، شیائومی فعالیت خود را در برزیل شروع کرد و در نیمه‌ی دوم سال آنجا را ترک کرد.

سال ۲۰۱۷: سالی متفاوت

در سال ۲۰۱۷ ، در چین، یکی از بزرگترین فروشگاههای Mi افتتاح شد. این فروشگاه بزرگ دو طبقه با ۶۵۰ متر مربع مساحت،  توسط شرکت Eight طراحی شده است. طراحی این فروشگاه بسیار زیبا بوده و مدل فروش منحصر به فردی دارد.  پلتفرم تجارت الکترونیک و سیستم هایی که در آن استفاده شده است، کاملا جدید هستند  و قبلا هرگز در این حوزه در فروشگاه های سایر رقبا دیده نشده است.

کمی پیش از به پایان رسیدن سال ۲۰۱۷ میلادی، شیائومی توانست برخی از گوشی های خود را به بازار اروپا برساند. استراتژی های فروش این برند باعث شده که آستانه سود بسیار پایین، حدود یک دلار در نظر بگیرد ولی فروش بیشتری داشته باشد.

البته شیائومی با مشکلاتی هم در مسیر خود مواجه بود، مثلا پای این برند به دادگاه باز شد. اتهام شیائومی کپی کردن از روی آیپد اپل بود که به گفته کمپانی اپل، شیائومی محصول خود یعنی می پد (Xiaomi Mi Pad) را از نام و طراحی آیپد اپل کپی برداری کرده است. حکم نهایی دادگاه این شد که نام این محصول برای فروش در بازارهای اروپایی تغییر کند.

شیائومی در سال ۲۰۱۷: از پاکستان تا اسپانیا

در فوریه‌ی سال ۲۰۱۷، شیائومی محصولات سری Mi و نوت خود را به صورت رسمی در پاکستان عرضه کرد. در آوریل همین سال، شیائومی پرچم‌دار Mi6 را با اسنپدراگون ۸۳۵ معرفی کرد. در ماه می هم، شیائومی فروشگاه‌های خود را با عنوان MI Home در کشورهای هند، بنگلادش، بنگلور تاسیس کرد. در ماه می، شیائومی گوشی هوشمند می مکس ۲ (Mi Max 2) با صفحه نمایش ۶.۴۴ اینچی IPS معرفی کرد. در آگوست سال ۲۰۱۷، شیائومی نسخه ۹ رابط کاربری MIUI V9 را در کنار گوشی هوشمد می ۵ ایکس ارایه داد. در همین ماه بود که شیائومی اولین فروشگاه خود را در فیصل آباد پاکستان افتتاح کرد.

در تاریخ ۵ سپتامبر، شیائومی گوشی هوشمند Mi A1 را معرفی کرد. این محصول نخستین گوشی شیائومی بود که اندروید آن به صورت خالص عرضه شد. ضمن این که، رابط‌‌های کاربری MIUI و MI 5X برای این گوشی هوشمند هم در دسترس است. در ماه نوامبر، شیائومی در اسپانیا شروع به کار کرد و محصولات Mi Mix 2 و Mi A1 را در بازار اروپای غربی عرضه کرد. در دسامبر ۲۰۱۷ هم شیائومی نخستین فروشگاه Mi Store خود را در لاهور پاکستان افتتاح کرد.

سال ۲۰۱۸ و حرکتی نو

اکنون هشت سال از فعالیت این شرکت می گذرد و توانسته در همین مدت زمان کوتاه، دستاوردهای باورنکردنی را به دست بیاورد. اما مانند هر شرکت دیگری، شیائومی به دنبال بهبود هر چه بیشتر است.

سال ۲۰۱۷ زمزمه ورود محصولات هواوی را به امریکا شنیدیم، در نمایشگاه CES 2018 نیز شیائومی و فیس بوک دست همکاری با یکدیگر دادند و مذاکره خوبی داشتند. به نظر می رسد شیائومی برای سال ۲۰۱۸ ایده های جدیدتری را دنبال می کند و به دنبال گسترش بازارهای فروش خود می باشد.

استراتژی فروش شیائومی        

استٰاتژی فروش شیائومی بسیار با استراتژی فروش برندهای مطرحی چون سامسونگ و اپل متفاوت است. لی جون، مدیرعامل شیائومی بر این عقیده است که قیمت‌های عرضه شده توسط برندهای اپل و سامسونگ متناسب با کیفیت و خدمات محصولات‌شان نیست و در واقع این برندها بیشتر پول هیاهوی تبلیغاتی‌شان را از مشتریان خود می‌گیرند. شیائومی بر خلاف سامسونگ و اپل حاشیه سود بالایی ندارد.

عمده‌ی فروش این برند از طریق آنلاین است از این رو هزینه‌ی کم‌تری بابت نیروی فروش و موارد مربوط به آن می پردازد. بنابراین شیائومی باکی ندارد که محصولش ۱۸ ماه داخل کارتن بماند! در طی این مدت هم قطعات سخت افزاری ارزان‌تر شده و طبیعتا قیمت محصول هم ارزان‌تر می‌شود. لوازم جانبی گوشی، گجت‌های هوشمند خانگی، اپلیکیشن‌ها و ویدیوهای آنلاین از جمله محصولاتی هستند که فروش آن‌ها درآمد شیائومی را تامین می‌کند.

شیائومی و مشتری مداری

 لی جون، در خصوص اهمیت به بازخود نظرات مشتریانش می‌گوید:

 زمانی که در کینگ‌سافت بودم، فرصت این را داشتم که با شرکت‌هایی چون نوکیا و موتورولا هم کار کنم. در آن برهه، این دو شرکت جزو غول‌های زمان خود بودند. یک روز به مسئول R&D هر دو شرکت چند مشکل را گوشزد کردم. آن‌ها در ظاهر حرف من را قبول کردند اما در عمل حرکتی از آن‌ها ندیدم. بنابرین تصمیم گرفتم که اگر روزی سازنده‌ی گوشی همراه شدم، شما بتوانید هر مشکلی که در خصوص محصول وجود دارد را اطلاع دهید. اگر قابل توجیه باشد، بلافاصله بر روی آن کار خواهیم کرد. من در عرض یک هفته، آخرین نظرات کاربرانم را بررسی می‌کنم. ضمن این که مدیران تولید شیائومی زمان زیادی از وقت خود را صرف مطالعه‌ی انجمن‌های کاربران در اینترنت می‌کنند. به این ترتیب، وقتی پیشنهادی دریافت می‌شود بلافاصله به مهندسان شرکت منتقل خواهد شد. بعضی از موارد پیشنهاد شده می‌توانند در عرض یک هفته روی محصول پیاده‌سازی شوند.

فراز و نشیب‌های شیائومی در مسیر

در حالی که اکثر گوشی‌های هوشمد شیائومی بازخوردهای مثبتی را دریافت کرده و طی یک زمان‌بندی سریع به فروش رسیده است، این شرکت در مسیر رشد خود با چالش‌ها و محدودیت‌هایی مواجه بوده است.

مواردی چون تجربه‌ی کم این برند نوپا در زمینه‌ی خدمات پس از فروش و عدم دسترسی به قطعات یدکی آن باعث وارد ساختن آسیب‌هایی به این برند شده است. ضمن این که مشکل غیرمعمولی که این برند با آن مواجه است، درج عبارت made-in-China روی محصولات آن است.

بر خلاف رقم فروش بالای ناگهانی این برند، باز هم بسیاری از منتقدین عرصه‌ی تکنولوژی، مشتریان بالقوه را نسبت به خرید محصولات شیائومی دلسرد می‌کنند.

حتی بعضی تحلیل‌گران بر این باور هستند که عدم عرضه‌ی محصولات این برند در فضای فیزیکی و آفلاین باعث می‌شود که رشد آن پس از رسیدن به یک قله روند آهسته‌ای را طی کند. به طوری که در خود چین هم سازندگانی چون ویوو Vivo و اوپو OPPO هم سعی در تصاحب جایگاه نخست شیائومی در بازار دارند.

شیائومی و درگیری‌های قانونی

یکی از مشکلاتی که در مسیر رشد شیائومی وجود داد مسئله‌ی پتنت‌هایی است که پیش از شروع به کار این تولید کننده، توسط دیگر سازندگان گوشی‌های هوشمند ثبت شده است. شیائومی بارها توسط شرکت‌های مختلف در نقض پتنت‌هایشان متهم شده است.

در دسامبر ۲۰۱۴، اریکسون ادعا کرده بود که، شیائومی، پتنت‌های آنها را در زمینه‌ی شبکه‌های وایرلس نقض کرده است. پتنت‌هایی که سایر برندها با مذاکره با اریکسون حق استفاده از آن‌ها را برای خود دریافت کرده بودند. به این ترتیب دادگاه دهلی نو در رای خود حق را به اریکسون داد و اعلام کرد که شیائومی حق فروش آنلاین در هند را ندارد.

از طرفی پس از رونمایی از گوشی هوشمند Mi4، زمزمه‌هایی مبنی بر کپی این محصول از آیفون اپل صورت گرفت. ضمن این که تبلت Mi Pad شیائومی هم از نظر اندازه‌ی صفحه نمایش و رزولوشن مشابه آی‌پد اپل است. هر چند که این مسئله به دادگاه کشیده نشد و مدیران شیائومی هم به شدت این ادعا را رد کردند. دیگر شکایتی که شیائومی درگیر آن بود، شباهت نام محصول می‌پد به آی‌پد اپل بود که دادگاه در این خصوص رای را به نفع اپل صادر کرد.

با وجود شرکت‌های پتنت ترول که به دنبال مزاحمت‌های قانونی در خصوص ثبت اختراع هستند، شیائومی با مشکلات حقوقی پیچیده‌ای روبرو است. البته این شرکت‌ها در مناطقی چون برزیل، هند و خاورمیانه نمی‌توانند دعواهای گرانقیمتی برای شیائومی ایجاد کنند اما قطعا در بازار ایالات متحده مشکلات زیادی را برای شیائومی ایجاد خواهند کرد. شیائومی برای جلوگیری از بروز مشکلات مربوط به پتنت اقدام به خریداری پتنت‌های شرکت‌های مختلف کرد. تا امروز شیائومی ۷۰۰۰ پتنت در اختیار دارد که در این میان ۶۲۰۰ پتنت را خریداری کرده و ۵۲۰۰ پتنت آن منتشر شده است.

طرفداران شیائومی

شیائومی اولین سازنده‌ی گوشی‌های هوشمد اندرویدی است که طرفداران پر و پا قرص و متعصبی در حد طرفداران محصولات اپل دارد.

مشتریان اپل به وفاداری معروف هستند. به طوری که این گروه حاضر هستند روزها در صف‌های طولانی بایستند تا آخرین محصول اپل را خریداری کنند. شاید بتوان گفت که اپل جدی‌ترین طرفداران را در بین تولیدکنندگان محصولات الکترونیک در این سیاره دارد. (البته سامسونگ هم طرفداران زیادی دارد اما به اندازه‌ی اپلی‌ها پر سر و صدا نیستند!)

اما طرفداران شیائومی کاملا از جنس دیگری هستند.

آن‌ها اسم خود را Mi-fans گذاشته‌اند و باشگاه‌های طرفداری دارند! حتی نام روز ۶ آوریل را روز طرفداران می Mi Day نام‌گذاری کرده‌اند که در آن روز شیائومی هم کمپین‌های فروشی به خصوصی برگزار می‌کند تا محصولات جدیدش را معرفی کند.

آن‌ها اغلب به نقاط مختلف چین سفر می‌کنند تا در راه‌اندازی‌های جدید این برند شرکت کنند. طی یک فستیوال که شیائومی در ان چهارمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گرفت، شرکت تعداد ۱۷۰,۰۰۰ عروسک خرگوش شیائومی را به فروش رساند. در واقع این عروسک نمادی از شیائومی است که در بین طرفداران این برند محبوبیت زیادی دارد. در سال ۲۰۱۴ هم شیائومی موفق شد تا در فستیوال روز Mi Day فروش ۲۴۳ میلیون دلاری داشته باشد. رقمی که در یک فروش داخلی، نوعی رکورد است.

بر اساس گزارش تحقیقات برنشتاین، این موارد ربطی به یک بازاریابی پرهزینه ندارند. طبق تحقیقات برنشتاین، سامسونگ به عنوان یکی از نزدیک‌ترین رقبای شیائومی، حدود ۸ درصد از درآمد خود را صرف هزینه‌های بازاریابی می‌کند. در حالی که این رقم در شیائومی معادل ۳.۲ درصد است. در واقع شیائومی طرفداران خود را نمی‌خرد! بلکه آن‌ها را به دست می‌آورد.

لی جون، بنیان‌گذار و مدیر عامل این برند هم شخصیتی مانند استیو جابز دارد. (که خوشبختانه برای این موضوع مجبور به پرداخت حق پتنت نیست!) شخصیت کاریزماتیک او هم در وفاداری مشتریانش نقش داشته است. ضمن این که خود لی جون هم اعلام کرده است که عمدا وضعیت ظاهری خود را شبیه به استیو جابز انتخاب کرده است و مانند او در رویدادها با جیم و پیراهن مشکی ظاهر می‌شود.

از طرفی، این برند به صورت فعالانه با مشتریان خود در حال تعامل است. به طوری که طرفداران شیائومی اغلب از طریق رسانه‌های اجتماعی با برند محبوب خود در ارتباط هستند تا جایی که از نظرات آن‌ها در خصوص افزودن ویژگی‌ها یا تغییرات بهبود دهنده استفاده می‌شود.

یکی از بنیان‌گذاران شیائومی در خصوص راز موفقیت این برند می‌گوید:

پاسخ من مشارکت مشتری است. در واقع شیائومی محصول نمی‌فروشد. آنچه شیائومی می‌فروشد، میل به بودن در بخشی از محصول است.

 تحلیل‌گران صنعت بن تامپسون هم می‌گویند که محصول نهایی شیائومی یک ابزار الکترونیکی نیست بلکه نوعی سبک زندگی است.

لازم به ذکر است بگوییم ، هر ساله، شیائومی ۱۰۰ هزار کارت پستال، برای تشکر از طرفداران برند می در چین ارسال می کند. طرفداران خوش شانس این برند می توانند کارت پستالی را که به امضا مدیرعامل این شرکت رسیده است دریافت کنند.

سوالات :

تفاوت رام گلوبال و رام چین گوشی های شیائومی در چیست؟

تفاوت دو رام گلوبال و رام چین در گوشی های شیائومی، در برنامه های پیش فرض نصب شده روی گوشی و همین طور محتویات موجود در جعبه (نظیر شارژر) می باشد.

گوشی های شیائومی تا چند سال بروزرسانی مهم را دریافت می‌کنند؟

گوشی های شیائومی حداکثر ۲ آپدیت اندروید را دریافت می کنند و همچنین حداکثر ۲ تا ۳ سال نیز آپدیت miui این شرکت را نیز دریافت خواهند کرد.

کدام سری از گوشی های شیائومی بهترین دوربین را برای عکاسی دارند؟

سری های پرچمدار mi این شرکت و برخی از مدل های سری Redmi دارای بهترین مدل های دوربین هستند.

چرا گوشی های شیائومی هندزفری ندارند؟

سیاست شرکت شیائومی از همان ابتدا تولید گوشی های بدون هندزفری بوده است در جهت کنترل قیمت تمام شده و کم شدن قیمت نهایی گوشی ها.

آیا گوشی های شیائومی ارزش خرید دارند؟

باتوجه به کیفیت محصولات و قیمت فوق العاده جذاب مدل های این برند، با اطمینان می توان گفت گوشی های شیائومی یکی از بهترین گزینه ها برای خرید می باشد.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

جواب سوال‌هاتون رو می‌تونید در زیر پیدا کنید. در غیر اینصورت از ما بپرسید، ما همیشه به سوالاتتون جواب می‌دهیم.
شماره تماس
شماره واتساپ 09361955500
شماره پیامکی
شماره پیامکی 5000225500